Wanneer je een nieuwe website laat maken, moeten er heel wat belangrijke beslissingen worden genomen. Op een website zijn afbeeldingen vaak erg belangrijk en moet je beslissen of je stockfoto’s of eigen foto’s wilt gebruiken. Beide keuzes hebben voor- en nadelen, dit hangt af van een aantal factoren. Om die keuze te vereenvoudigen, hebben we een lijst samengesteld met de voordelen van beide benaderingen.
Stockfotografie is over het algemeen makkelijker en betaalbaarder
Stockfotografie is vaak betaalbaarder dan fotografie op maat. Dit komt omdat de foto al is gemaakt en beschikbaar is voor gebruik door een oneindig aantal mensen. Aan de andere kant wordt fotografie op maat gemaakt speciaal gemaakt voor jou, wat betekent dat het maar een keer verkocht kan worden. Als je een kleiner budget hebt, dan is stockfotografie een goed alternatief voor afbeeldingen op jouw websites. Wanneer je budget wat hoger is, zijn er een aantal voordelen om voor maatwerk te kiezen, deze worden later in dit artikel beschreven.
Stockfotografie is toegankelijk
Naast het feit dat stockfotografie betaalbaar is, is het ook gemakkelijk toegankelijk. Als je snel een foto nodig hebt voor je website of ander marketingmateriaal, hoef je alleen maar een populaire stockfotografie website te bezoeken (bijv. iStock of Shutterstock), een account aan te maken en je foto te downloaden. Er zijn talloze websites voor stockfotografie met een breed scala aan foto- en prijs opties. Dus wil je dat jouw website snel de lucht in kan? Dan kunnen stockfoto’s ook een goede tijdelijke oplossing bieden om jouw website op te vullen.
Voorbeeld stock foto korte vergadering
Aangepaste fotografie zorgt voor meer flexibiliteit
Hoewel budget en toegankelijkheid belangrijke doorslaggevende factoren zijn tussen maatwerk- en stockfotografie, zijn er nog andere belangrijke factoren om in gedachten te houden, zoals flexibiliteit. Wanneer je met stockfoto’s werkt, heb je een beperkte bibliotheek om uit te kiezen. Als je op zoek bent naar bijvoorbeeld een schilder die een huis schildert, heb je waarschijnlijk een overvloed aan opties. Wanneer je echter op zoek bent naar iets specifieker, zoals een afbeelding van jouw producten of diensten in actie, kan het zijn dat stockfotografie niet de juiste keuze is. Met fotografie op maat kan je precies fotograferen wat je wilt laten zien, of het nu een dienst, een specifiek moment of jouw producten zijn.
Voorbeeld persoonlijke op maat foto korte vergadering
Fotografie op maat is origineel en persoonlijk
Het grootste voordeel van fotografie op maat is dat het kijkers unieke inhoud biedt. Je loopt het risico dezelfde foto’s op jouw website te hebben als andere bedrijven, of erger nog, jouw concurrenten, wanneer je stockfoto’s gebruikt. Met aangepaste fotografie wordt jouw bedrijf of merk weergegeven met nauwkeurigheid en originaliteit. Daarnaast is fotografie op maat persoonlijker. Wanneer jij zelf het gezicht bent van jouw bedrijf of wanneer de cultuur van jouw bedrijf een belangrijk verkoopargument is, kan je een extra persoonlijk tintje geven door foto’s van jezelf, jouw werknemers of bedrijfsevenementen te delen. Originele foto’s zijn de beste manier om de sfeer van jouw bedrijf of merk vast te leggen en te communiceren.
Conclusie
Wanneer je een kleiner budget hebt of de website snel in de lucht moet, dan is stockfotografie een goed alternatief voor afbeeldingen op jouw websites. Wanneer je budget wat hoger is, zijn er een aantal voordelen om voor maatwerk te kiezen. Je kan zelf precies kiezen wat en hoe je iets in beeld brengt en je kan een persoonlijke tint meegeven.