Het is zover, je kersverse website is de lucht ingeschoten. Enthousiast wacht je op de eerste reactie én natuurlijk de eerste leads! Maar helaas.. erg weinig mensen vullen de contact formulieren in op je website. Hoe kan het dat met een mooie website de leads nog niet binnen stromen? Je bedenkt je dat je weinig aan je website hebt als er geen waardevolle leads uitkomen, je website moet immers wel geld opleveren.

Een mooie website staat helaas niet garant voor digitaal succes. Om ook daadwerkelijk succesvol gebruik te maken van je huidige website moet je alles op alles zetten om meer leads uit je website te halen. Maar hoe doe je dat? Wij geven je tips hoe je meer leads naar je website kunt brengen én hoe je deze leads kunt omzetten tot een effectief contactmoment. 

 

Hoe breng ik potentiële leads naar mijn website?

Tegenwoordig zijn er heel veel manieren om meer leads naar je website te krijgen. Dit verschilt van betaalde opties tot gratis opties. Voor de meeste ondernemers zijn de volgende opties het makkelijkst zelf in te zetten.

Maak gebruik van Google Ads

Gebruik Google Ads (voorheen Adwords) om relevante bezoekers naar je website te trekken. Hoe het werkt? Easy! Gebruik je Google account en maak een Google Ads account aan. Vanaf hier kun je advertenties aanmaken welke in de zoekresultaten naar voren komen op door jouw gekozen zoekwoorden. Wanneer je op Google bijvoorbeeld op Onlinevanstart zoekt, komt dit er als volgt uit te zien:

Bij een advertentie in de zoekmachine wordt er ook altijd vermeld dat het om een advertentie gaat. Op deze manier kun je (betaald per klik) voor een zelf te bepalen budget gemakkelijk bezoekers naar je website toe lijden. Zelf aan de slag gaan? Klik dan hier.

Adverteer op Facebook & Instagram

Denk je dat jouw doelgroep zich veel bevindt op Facebook en/of Instagram? Ga dan aan de slag met Facebook ads. Je kunt zo voor een bescheiden budget enorm veel mensen relevante gebruikers bereiken. Het fijne aan Facebook is dat je heel specifiek een bepaalde doelgroep kunt targeten. Benieuwd hoe je dit zelf kunt doen? Klik dan hier.

Werk aan je vindbaarheid in Google

Naast adverteren op Google, Facebook of Instagram kun je ook inzetten op organische vindbaarheid. Dit betekent vindbaar zijn in de Google zoekresultaten zónder geld per klik te hoeven betalen. Vindbaar worden in Google lijkt voor velen een onbegonnen klus maar hoeft voor de veel ondernemers helemaal niet zo lastig te zijn. Gratis vindbaarheid op de voor jouw relevante zoekwoorden is een echte must. Zelf je website vindbaar maken? Klik hier voor meer info.

 

Hoe haal ik leads binnen via mijn website?

Nu beginnen we pas aan het echte werk. Door middel van verschillende bronnen (bijvoorbeeld Google Ads) komen er nu veel gebruikers op je website. Hoe zorg je er dan voor dat deze potentiële leads ook daadwerkelijk omgezet worden in leads?

Kies de juiste call to actions

Zorg ervoor dat je de juiste call to actions gebruikt op je website. Op veel websites van ondernemers is de ‘hoofd call to action’ bijvoorbeeld ‘contact’. Dit lijkt vaak duidelijk voor de gebruiker maar dit is juist niet zo. Een call to action dient namelijk een specifiek doel te hebben. Zo is het voor de gebruiker heel goed duidelijk waarom er op de knop geklikt moet worden. 

Stel dat je actief bent als personal trainer. Werkt het dan beter om je website bezoekers uit te nodigen ‘contact’ op te nemen, of om ze uit te nodigen voor een ‘gratis adviesgesprek’? Je raad het al, de tweede call to action is een stuk duidelijker voor de gebruiker en verhoogd de kans om een potentiële lead binnen te halen.

Maak je call to actions goed zichtbaar

Wanneer je een goede call to action hebt gekozen is het ook belangrijk dat je call to action goed zichtbaar is. Wat dit precies betekent? Zorg dat de call to actions op je website een kleur hebben welke het oog trekt van de bezoekers. Bijvoorbeeld:


Zorg daarbij ook dat waar de gebruiker zich ook bevindt op je website, er altijd een call to action zichtbaar is om op te klikken. Zo hoeft de gebruiker niet zelf op zoek en verhoog je de kans op een ingevuld formulier!

Plaats je call to actions op de juiste plekken

Zorg dat je de call to actions op op de juiste plekken zet. Zorg bijvoorbeeld dat er in het menu bovenin een call to action staat maar ook helemaal onderaan de pagina. Ook kun je op relevante plekken in het midden van de pagina call to actions plaatsen. Voorbeelden: 

Call to action midden van pagina

Aan het einde van de pagina

Maak gebruik van sterke formulieren

Zodra iemand op een call to action heeft geklikt is de persoon in principe geïnteresseerd. Het enige wat nu nog tussen jou en de lead staat is het specifieke contact formulier. Het is daarom enorm belangrijk dat dit formulier geen probleem is voor de gebruiker. 

Zorg dat het formulier er netjes uitziet, dat het duidelijk is welke velden verplicht zijn en maak eventueel gebruik van een progress bar. Zo weet de gebruiker in dat moment precies waar hij/zij aan toe is. Last but not least, hou het formulier lekker kort! Hoe langer een formulier hoe groter de kans dat iemand afhaakt. Uiteindelijk hoef je maar een paar stukjes informatie te krijgen om contact op te nemen met de lead.

Tijd om zelf aan de slag te gaan!

In principe weet je nu hoe je zonder al te veel kennis bezoekers naar je website kunt lijden en hoe je er alles aan kunt doen om een potentiële lead om te zetten tot een echte lead! Ga vooral zelf aan de slag en test wat voor jou als ondernemer goed werkt. Alleen zo kun je van jouw website een écht digitaal succes maken. Geen idee hoe je dit zelf kunt doen? Klik dan op onze prachtige call to action, vraag een gratis adviesgesprek aan!