Tip #1: Gebruik je Instagram Bio om je ideale publiek aan te trekken
Een goed Instagram bio legt uit wat je doet in een paar korte zinnen of opsommingstekens.
Met een goed afgestemde bio kun je je ideale doelgroep aanspreken, zodat nieuwe bezoekers begrijpen waar het bij jou en je bedrijf om draait. En als ze tevreden zijn met wat ze zien, is de kans groter dat ze op de volg knop tikken.
Een andere manier om je ideale publiek aan te trekken? Concentreer je Instagram bio op hoe je jouw gemeenschap helpt of inspireert – zodat het meer over hen gaat dan over jou.
Zie het als een bedrijfs praatje van 150 tekens. Je wilt je doelgroep direct aanspreken, je merk laten opvallen ten opzichte van de concurrentie en een beetje persoonlijkheid toevoegen.
Of het nu een opsomming is of een paar korte regels, bedenk hoe je de 150 tekens in je Instagram bio kunt gebruiken om teksten te schrijven die potentiële klanten en klanten aantrekken.
Tip #2: Gebruik het naam veld om je top doelwoorden te delen
Wist je dat het naamveld in je bio volledig gescheiden is van je gebruikersnaam?
Het naamveld is een waardevolle (en zelden gebruikte!) SEO-functie: je kunt het aanpassen in je Instagram bio om nog meer mensen te bereiken als ze zoeken in de app.
Het gebruik van gerichte trefwoorden in plaats van je gebruikersnaam in dit veld is een geweldige strategie voor je merk of bedrijf om beter vindbaar te worden door potentiële nieuwe volgers.
Brainstorm over de trefwoorden waarop je ideale klant zou kunnen zoeken op Instagram – het kan je niche zijn, de producten die je verkoopt, of de stad waar je bedrijf is gevestigd. Zodra je de juiste zoekwoorden hebt gevonden, zet je ze in je naamveld.
Wanneer je beslist hoe je jezelf op Instagram wilt profileren, is het belangrijk om te bedenken waar je bezoekers naar op zoek zijn en hoe je ze in slechts een paar seconden waardevolle informatie kunt geven. En het naamveld van je Instagram bio gebruiken is een geweldige manier om dat te doen!
Tip #3: Tag gerelateerde accounts & deel de hashtag van je merk in je Instagram-bio
Dankzij een Instagram-update in 2018 worden profiel gebruikersnamen of hashtags die in je Instagram-bio zijn opgenomen, klikbare links.
Waarom is dit belangrijk?
Omdat het je de mogelijkheid geeft om zustermerken te promoten, het Instagram-account van je oprichter onder de aandacht te brengen of verkeer naar je branded hashtag te leiden.
Om door gebruikers gegenereerde inhoud te verzamelen, kun je kijken hoe merken hashtags in hun Instagram-bio’s markeren.
OPMERKING: Het plaatsen van hashtags in je bio maakt je profiel niet doorzoekbaar binnen die hashtags, maar het toevoegen van de branded hashtag van je bedrijf in je Instagram bio is een geweldige manier om de posts van je publiek in de spotlight te zetten en anderen uit te nodigen om ook mee te doen.
Tip #4: Voeg een call-to-action toe voor de link in je Instagram Bio
Omdat Instagram je maar één link op je profiel geeft, is het een goed idee om de laatste regel van de tekst te gebruiken om gebruikers te vertellen wat ze eraan hebben als ze op je link klikken.
Bijvoorbeeld, als je een nieuwe promo, resource, of een maar een beperkte tijd op de link kan klikken, zorg ervoor dat je je profiel bezoekers dit laat weten.
Wees niet bang om emoji’s te gebruiken om meer mensen naar de link in je Instagram bio te laten kijken. Ze laten je link opvallen en geven je profiel meer persoonlijkheid.
Hoe je je CTA ook vormgeeft, het is een geweldige aanwinst voor je bio als je nog meer verkeer naar je site wilt leiden.
Tip #5: Voeg je contactgegevens toe aan je Instagram bio
Als je wilt dat je Instagram-profiel een one-stop-shop is voor nieuwe bezoekers, wil je het ze makkelijk maken om contact met je op te nemen of je locatie te vinden.
Een van de beste manieren om dat te doen is door over te stappen op een zakelijk Instagram-profiel.
Naast het maken van promoted posts en advertenties, en toegang tot de ingebouwde analytics van Instagram, geeft het overstappen naar een Instagram bedrijfsprofiel je de mogelijkheid om belangrijke contactinformatie direct aan je Instagram bio toe te voegen.
Nadat je bent overgestapt op een zakelijk profiel op Instagram, kun je ervoor kiezen om je e-mailadres, telefoonnummer en fysieke adres op je profiel te zetten zonder dat je type ruimte in je bio hoeft te gebruiken.
Je kunt ook een bedrijfs- of merkcategorie toevoegen die onder je naamveld wordt weergegeven, zodat mensen nog gemakkelijker kunnen zien wat je doet.
Eenmaal ingesteld kan een profielbezoeker eenvoudig op een van de links in je Instagram bio klikken en direct contact met je opnemen via e-mail, een telefoontje of een routebeschrijving naar je locatie krijgen.
Tip #6: Kies de perfecte Instagram-profielfoto
Een foto zegt meer dan duizend woorden, en je Instagram-profielfoto kan er tienduizend waard zijn, omdat het vaak een van de eerste dingen is die ons opvalt.
Als je een bedrijf bent op Instagram, kan het gebruik van je logo (of een verkorte versie van je logo) als je profielfoto helpen bij langdurige merkherkenning.
Aan de andere kant, als je een ondernemer bent – zoals een fotograaf, strateeg, of life coach – wil je misschien een headshot gebruiken als je Instagram profielfoto.
Waarom? Omdat als je “jezelf” verkoopt op Instagram, je er zeker van wilt zijn dat je jezelf meteen aan bezoekers voorstelt!
Als je je Instagram-profielfoto nog meer wilt laten opvallen, kun je er een omlijning aan toevoegen.
Tip #7: gebruik strategisch Instagram Stories-highlights in je Instagram Bio
Deel waardevolle informatie met behulp van Instagram Stories-hoogtepunten. Instagram Stories hoogtepunten verschijnen direct onder je Instagram bio en spelen af als een op zichzelf staand verhaal wanneer iemand erop tikt.
Zie ze als een filmtrailer voor je Instagram-feed – ze zijn perfect om waardevolle informatie over je merk te delen, je community in de schijnwerpers te zetten en je persoonlijkheid te laten zien.
Met je Instagram Stories hoogtepunten kun je extra informatie en waarde bieden aan profielbezoekers, dus het is een goed idee om strategisch te zijn in hoe je ze instelt.